طراحی آشپزخانه سنتی

طراحی آشپزخانه سنتی

آشپزخانه سنتی چیست و چگونه یک آشپزخانه سنتی طراحی کنیم

مدرنیته و سنت دو سبک می باشند که در طراحی دکوراسیون های منزل همدیگر را به چالش می کشند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند انواع کابینت با رنگ ها و طرح های متنوعی که به وسیله انواع متریال ها و مواد اولیه مصنوعی و طبیعی گوناگونی ساخته شده اند وجود دارد.

 

طراحی آشپزخانه سنتی

آشپزخانه سنتی

طراحی آشپزخانه به سبک سنتی از نظر قابلیت ها و امکانات چندان فرقی با یک آشپزخانه مدرن ندارد بلکه دارای جدید ترین امکانات منطبق با معماری و مهندسی می باشد اما با ظاهری سنتی که حس و حال شما را به زمان گذشته منتقل میکند آشپزخانه های سنتی با استفاده از سبک های متفاوتی طراحی شود آشپزخانه سنتی اروپایی، آشپزخانه سنتی ایرانی، آشپزخانه سنتی رومی و غیره اما همه زیر مجموعه آشپزخانه سنتی می باشد .

آشپزخانه سنتی - تصویر یک

به دلیل اینکه کابینت ها نقش مهم را در تعیین سبک آشپزخانه شما ایفا می کنند پس نمی ‌توان در یک آشپزخانه به این سبک کابینت مدرن استفاده کرد می توان گفت در اصل مهم ترین و اصلی ترین دکوراسیون هر آشپزخانه کابینت های آشپزخانه می باشد در آشپزخانه به سبک سنتی می بایست از کابینتهای هایی مثل کابینت کلاسیک یا کابینت چوبی با طرح های مشبک و منبت، کابینت چوبی ساده کلاسیک و  کابینت روستیک استفاده کنید.

 

ویژگی های اشپزخانه سنتی

استفاده از چوب

یکی از اصلی ترین عناصر یک دکوراسیون سنتی چوب می باشد بنابراین اگر قصد طراحی یک آشپزخانه سنتی را دارید چوب جزء عناصری می باشد که به بهترین نحو دکوراسیون شما را به سمت سنتی سوق می ‌دهد پیشنهاد می کنیم که از کابینت های چوبی یا در صورتی که امکان پذیر نبود از کابینت های طرح چوب برای آشپزخانه خود استفاده کنید اما توصیه می شود حتماً در آشپزخانه خود از چوب طبیعی بهره بگیرید .

 

لوازم برقی خود را پنهان چیدمان کنید

به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی یک آشپزخانه سنتی شما باید وسایلی که نمایانگر کلبه های روستایی و خانه های سنتی می باشند به کار بگیرید بنابراین نیازی نیست که لوازم برقی امروزی خود را در معرض دید قرار دهید به عنوان مثال می توانید هود آشپزخانه را به گونه ای طراحی کنید که داخل یک قاب یا حفاظ چوبی زیبا قرار دهید.

 

از قفسه های چوبی استفاده کنید

آشپزخانه سنتی - تصویر دو

یکی دیگر از ویژگی‌ های شاخص آشپزخانه های سنتی استفاده از قفسه های فاقد درب یا همان شلف ها می باشد در داخل این قفسه ها نیز می توانید انواع لوازم مورد نیاز خود را مثل لیوان ،بشقاب و قابلمه های مسی یا سفالی چیدمان کنید.

 

از رنگ های سنتی و کلبه ای استفاده کنید

یکی ویژگی های آشپزخانه های سنتی این است که رنگ های محدود تری می توان استفاده کرد زیرا همانطور که میدانید به دلیل کمبود متریال در گذشته رنگ بندی دکوراسیون چندان گسترده نبود و اغلب از رنگ های طبیعی برای طراحی های خود استفاده می‌ کردند رنگهای مثل رنگ طوسی، سفید مشکی، طیف رنگ های قهوه ای جز اصلی ترین رنگ ها در دکوراسیون سنتی می باشند.

آشپزخانه سنتی - تصویر سوم

البته شما می توانید از رنگ آبی فیروزه ای ،آبی آسمانی ،کرم، زرد و سبز تیره نیز به صورت محدود استفاده کنید و بر زیبای  فضای خود بیافزایید و آن رنگ و لعاب شاداب تر و جذاب تری ببخشید در طراحی این گونه فضاها شما نباید به طور غالب از رنگ های پر انرژی و خاص استفاده کنید.

 

تا جایی که امکان دارد از المان های سنتی استفاده کنید

لوازم حصیری و چوبی بیشتر از هرچیزی به شما کمک می کند که یک آشپز خانه سنتی تمام عیار و زیبا طراحی کنید این المان ها عبارتند از پرده های حصیری یا چوبی ، قابلمه مسی ،فرش یا گلیم سنتی سرویس کفگیر ملاقه چوبی لیوان های مسی و سفالی سینی های چوبی و ….

 

پنجره های قاب دار

در زمان گذشته پنجره های سنتی و قدیمی چوبی قاب های مربعی مشبک بودند البته این نوع قدیمی از پنجره های تقریباً دیگر تولید نمی شود اما نوع مدرن برای خانه هایی با دکوراسیون سنتی وجود دارد این گونه از پنجره ها در آشپزخانه های نئوکلاسیک و کلاسیک نیز کاربرد دارد.

 

پارکت های چوبی را جایگزین سنگ و سرامیک کنید

همانطور که در مقاله نیز به آن اشاره کردیم در این سبک چوب جایگاه ویژه دارد شما  می‌توانید از پارکت چوبی یا کفپوش چوبی به جای سنگ و سرامیک برای کف آشپزخانه خود استفاده کنید علاوه بر این کف پوش ها کفپوش های پلاستیکی طرح چوب نیز می‌تواند در این آشپزخانه‌ها به کار برد.

 

از تجهیزات آشپزخانه سنتی استفاده کنید

علاوه بر کابینت آشپزخانه شما باید تجهیزات آشپزخانه تان را سنتی انتخاب کنید این عناصر می‌تواند شامل چراغ سقفی و لوستر غیره باشد در واقع شما باید تمام تجهیزات را سنتی انتخاب کنید تا با یکدیگر هماهنگی و همخوانی داشته باشد حتی اجزاء بسیار کوچک.

 

از المان های بومی و ایرانی استفاده کنید

با به کارگیری المانهای سنتی و ایرانی می توانید یک آشپزخانه بسیار زیبا و کاربردی برای خود طراحی کنید استفاده از پرده های سنتی با نقوش و طرح های سنتی و قدیمی می باشد قابلمه سماور و دیگر وسایل مسی بسیاری وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید حال و هوای آشپزخانه تان را به طور کلی تغییر دهید این لوازم مسی در کنار وسایل حصیری و چوبی محیط سنتی تری را به وجود می‌آورد گلیم ها و ظروف گلی و سفالی نیز زیبایی خاص خود را در آشپزخانه شما دارد شما با استفاده از صنایع دستی بومی و المان های سنتی می توانید به راحتی زیبایی آشپزخانه خود را دو چندان کنید.

اگر فضای آشپزخانه شما کمی بزرگ است و شما میتوانید در آن از یک میز ناهارخوری استفاده کنید پیشنهاد می شود که از یک میز ناهارخوری چوبی و یک نیمکت چوبی برای آن در آشپزخانه خود استفاده کنید با این کار ظاهری فوق‌العاده و حس و حال یک فضای  سنتی را به شما می دهد.

پیشنهاد نویسنده: دکوراسیون داخلی

سخن پایانی

طراحی های ساده و زیبای سبک مدرن جلوه خاص خود را دارد اما شما می توانید با طراحی آشپزخانه به سبک سنتی برای خود به وجود آورید که دارای گرما و صمیمیت فوق‌العاده‌ای است علاوه بر آن  طراحی های امروزه معمولا به سبک مدرن می باشد و استفاده از یک آشپزخانه به سبک سنتی می‌تواند یک فضای کاملا متفاوت را برای شما به وجود آورد با استفاده از وسایل کلاسیک و سنتی می‌توانید آشپزخانه سنتی فوق العاده‌ای را طراحی کنید.

 

پیشنهاد نویسنده: قیمت کابینت آشپزخانه

 

می توانید از طریق لینک های زیر پروژه های مربوط به این مقاله را مشاهده کنید:

 

اگر از این نوشته لذت بردید و تمایل به کسب اطلاعات بیشتر داشتید، می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۸۲۵۱۲۵۲ تماس بگیرید و از مشاوره کاملا رایگان متخصصان گریت کابینت در زمینه‌هایی مانند طراحی دکوراسیون آشپزخانه، تعمیرات و بازسازی آشپزخانه، سفارش و خرید انواع کابینت آشپزخانه و هر مورد و سوال دیگری استفاده کنید!

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.